عضو دفتر سياسي جبهه مشاركت ايران اسلامي در نشست حقوق بشر ايراني كه از سوي شاخه جوانان منطقه تهران اين جبهه برگزار شده بود، با اظهار خرسندي از آزادي هادي قابل اظهار اميدواري كرد كه هرچه زودتر عمادالدين باقي نيز آزاد شود.
به گزارش خبرنگار حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) حجتالاسلام مصطفي درايتي با بيان اينكه واقعيت اين است كه با دو نگاه متفاوت در اين زمينه روبهرو هستيم، گفت: مشكل از اين دو نگاه سرچشمه ميگيرد و خطوط اين دو نگاه مشخص ميكند كه اگر چالشي در كشور اتفاق بيافتد، دليل آن چيست.
وي با بيان اينكه شايد نفس عمل چندان اهميت نداشته باشد، ادامه داد: آبشخور نظري و فكري قابل و باقي يكي است و نبايد از اين جنبه در مورد باقي به سادگي گذشت كه وي مدتي در حوزهي علميه و زير نظر شخصيتهاي علمي حوزه نيز تعليم ديده است.
درايتي با بيان اينكه جهت دادن اعمال باقي در مسائل اجتماعي نشاندهندهي تعليم ديني وي است، ادامه داد: گاهي اگر عملكردها شكل و شمايلي از سياست نداشته باشد، طبيعتا در نگاه ديني مقابل، معنا و مفهوم ديگري دارد. اين دو نگاه ديني بهشدت در برخي وضعيتها با يكديگر برخورد دارد.
وي با بيان اينكه دفاع ما در ايران از دموكراسي، حقوق بشر و حفظ كرامت انساني، نبايد از منظر و نگاه ديني ما فاصله بگيرد، گفت: چيزي كه برخي كه در طرف مقابل قرار دارند ميطلبند، اين است كه كساني كه همجنس آنها سخن نميگويند، حتي نبايد آداب ديني را انجام دهند؛ بدين معنا كه حتي آداب طبيعي يك مسلمان را برنميتابند.
اين عضو دفتر سياسي جبهه مشاركت با بيان اينكه چيزي كه ضرورت دارد اين است كه آنچه ما حق ميپنداريم به آن از منظر ديني بپردازيم، اظهار داشت: ما مسلمانيم و همچنين در جامعهاي هستيم كه اين مقوله را بيشتر ميطلبد.
وي با تاكيد بر اينكه دفاع ما از هادي قابل و عمادالدين باقي از نگاه دين است، تصريح كرد: ما معيار جامعهي اسلامي را اين ميدانيم كه اجراي فريضهي امر به معروف و نهي از منكر در جامعه عملي شود.
درايتي مهمترين موضوع اين فريضه را اين دانست كه حكومت از خواست و مطالبات مردم فاصله نگيرد و گفت: امروز دفاع ما از باقي يا هر فردي كه به حقوقش تعرض ميشود، بايد از منظر ديني باشد و اگر بنا بر تاثيرگذاري است، نبايد اين فرهنگ را ناديده گرفت.
او با تاكيد بر اينكه ما نيز به عنوان يك مسلمان نبايد وظيفهي خود را ناديده بگيريم، افزود: به همين دليل به ما تاكيد ميكنند كه در برابر ناهنجاريها نبايد ساكت بنشينيم.
وي خاطرنشان كرد: ما نسبت به آيندگان خود مسووليم. ديني كه ما براي آنها تبليغ ميكنيم، بايد عاري از دروغ و ظلم و سرشار از حفظ حقوق و كرامت انساني باشد. تصور چنين ديني، نسل آيندهي ما را با اين ميراث انبيا و اولياي خدا (ع) آشنا ميكند.
اين عضو دفتر سياسي جبهه مشاركت در پايان تاكيد كرد: مشكل عمادالدين باقي، دفاع از زندانيان سياسي و غيرسياسي نيست، بلكه مشكل، نگاه عقيدتي اوست.
در ادامه، محسن كديور نيز با اشاره به سخنان اخير مقام معظم رهبري دربارهي نقد و نقادي اظهار داشت: اين كه مقام رهبري تصريح كردند ما ميتوانيم در جامعه منتقد داشته باشيم، جاي سپاسگذاري دارد و ما انتظار داريم اين ديدگاه براي مسوولان قضايي حجت شرعي باشد.
به گزارش خبرنگار حقوقي ايسنا، وي افزود: عمادالدين باقي مصداق بارز فعاليت قانوني در حوزهي مدني بود. اگر اين فرد و فعاليتهايش تحمل نشود، معناي خطرناكي به ذهن متبادر ميشود؛ هر چند من معتقد به فعاليت سياسي در شرايط فعلي نيستم، اما اگر فعاليت مدني نيز تحمل نشود، چه خواهد شد؟
كديور با بيان اين كه جامعه اگر منتقد نداشته باشد قطعا نميتواند جامعهي سالمي باشد، افزود: بايد در مورد سخن حكيمانهي رهبري اين سوال را مطرح كرد كه چگونه ميتوان منتقد را از دشمن تمييز داد. منتقدي كه مجاز به انتقاد است و دشمني كه فعاليتش ممنوع است. در اين باره سه ضابطهي قانون، اخلاق و دين حاكم است.
اين مدرس و پژوهشگر با طرح اين سوال كه آيا در قانون دشمن تعريف مشخصي دارد؟ گفت: قطعا اين موضوع صرفا به انگيزه برميگردد. اگر نيت سوئي در اين ميان وجود داشته باشد، بايد توسط قاضي اثبات شود. صرف اين كه هر سخن متفاوتي را با حربهي دشمني روانهي زندان كنيم و آن فرد را از حقوق اجتماعي محروم كنيم، كار درستي نيست، بلكه بايد به نحوي پيش برويم كه برخورد قانوني با منتقدان را مورد نظر قرار دهيم. زيرا در قانون جايي براي برخورد با منتقدان وجود ندارد.
كديور تصريح كرد: درست است كه بايد با جاسوسان و كساني كه خلاف منافع ملي رفتار ميكنند، به مثابهي دشمن برخورد كرد، اما شهروندي كه براي آزاديهاي مصرح در قانون اساسي و اعلاميهي جهاني حقوق بشر فعاليت ميكند، نه تنها دشمن محسوب نميشود، بلكه منتقدي بيش نيست. تمام كساني هم كه ما امروز براي بزرگداشتشان جمع شدهايم، حداكثر منتقدند و نه بيشتر.
وي با بيان اين كه مصلح را به بند كشيدن و نامش را دشمن نهادن كار مردودي است، گفت: اخلاق ميگويد اگر كسي با نيت مصلحانه دست به فعاليت اجتماعي زد، اين كار ممدوح و پسنديده است. چه كسي در ممدوحيت و حسن كار انجمن دفاع از حقوق زندانيان به لحاظ اخلاقي ترديد دارد؟ كافي است سري به خانوادهي زندانيان بزنيم تا ببينيم چه خدماتي تاكنون از سوي اين انجمن ارايه شده است.
او اظهار كرد: روزي يكي از خوارج در حضور اميرالمومنين (ع) با صداي بلند نداي جسارت سر داد، اما امام (ع) خطاب به مالك اشتر و ساير اصحاب كه ميخواستند آن فرد را ادب كنند، گفت: تا زبان علي (ع) در كام است، شمشير علي (ع) در نيام است.
وي تاكيد كرد: عمادالدين باقي، هادي قابل و سهراب رزاقي مشغول فعاليت قانوني سياسي و مدني خود بودند كه بايد اين فعاليت آنها مورد تشويق هم قرار بگيرد. زيرا آنها بيش از انتقاد و امر به معروف و نهي از منكر، كاري انجام ندادهاند و منتقدان دلسوز و مشفق نظام، به شمار ميروند.
كديور گفت: هنر بايد اين باشد كه دشمنان خود را به منتقد تبديل كنيم، نه اين كه منتقدان را نيز دشمن فرض كنيم.
وي در پايان تصريح كرد: جامعهي ما بيش از همه نه تنها به حقوق شهروندي نيازمند است - كه در اينباره بايد از رييس قوهي قضاييه سپاسگذار بود - بلكه ما منتظر عمل به اين قانون و مرزبندي جدي بين دشمن و منتقد هستيم.
به گزارش خبرنگار حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران، سيدعلياكبر موسوي خوييني - دبير كل ادوار تحكيم وحدت - نيز در ادامه نشست حقوق بشر ايراني با اظهار خرسندي از آزادي هادي قابل و اظهار تاسف از بازداشت 6 تن از دانشجويان دانشگاه تهران، صنعتي اميركبير و علامه طباطبايي، به جبههي مشاركت پيشنهاد تشكيل نهادي را در دفاع از حقوق بشر يا شهروندي ارايه كرد.
وي با اشاره به اين كه در يك سال اخير درباره با حقوق بشر اشتراك نظر ايجاد شده است، گفت: شاهد ايجاد مجموعههايي هستيم كه كار آنها دفاع صرف از حقوق افراد است.
وي با بيان اين كه در دفاع از حقوقمان، بايد به قوانين موجود كه در رابطه با حقوق بشر وجود دارد، پافشاري كرد، گفت: وظيفه مناديان حقوق بشر اين است كه اين موارد را در جامعه توضيح دهند كه به طرق مختلف حقوق اوليه بازداشتشدگان اجرا شود و نبايد از پيگيري استيفاي اين حقوق عقبنشيني كنيم.
منبع: ايسنا
Subscribe to:
Comment Feed (RSS)
|